Schrijven en Redactie

Recensie: De Acht Bergen – Paolo Cognetti

Schrijven en redactie

Met het lezen van het vorige boek Ik Blijf Hier van Marco Balzano, kreeg ik de smaak van het ‘bergboeken lezen’ en recensies schrijven op Schrijven en Redactie flink te pakken. De Acht Bergen van Paolo Cognetti heb ik al even uit, maar was nog niet toegekomen om de recensie op Schrijven & Redactie te plaatsen. Ik heb inmiddels zelfs het volgende bergboek met de titel Cerro Torre, de onmogelijke berg, geschreven door Reinhold Messner  al uit waarvan binnenkort ook een recensie op Schrijven en Redactie wordt geplaatst. Andere boeken in de bergboekenserie die ik nog ga lezen en op Schrijven en Redactie ga plaatsen zijn: Extreme Uitdagingen van wijlen Ronald Naar en 3 X Everest van Harry Kikstra. Mocht je nog bergboekenleestips hebben voor Schrijven en Redactie, laat het me dan weten in een reactie onder deze recensie.

Schoolvoorbeeld voor schrijvers

Een boek lezen als schrijver voelt anders dan lezen als een fervent lezer. De Acht Bergen van Paolo Cognetti las als bekroonde wijn met een milde liefdevolle afdronk. De gelaagdheid in de zinnen en het verhaal, de fysieke en psychische inspanning leiden van euforie tot depressie. Cognetti’s verhaal loopt synoniem met de bergen en dalen in een mensenleven. Door de uitvoerige  meesterlijke beschrijvingen van het berglandschap, neem je zelf deel aan de bergwandelingen en voelt het als bergliefhebber zo krachtig als heimwee. Al lezend gaat de wens van menig schrijver in vervulling…

Het verhaal De Acht Bergen

Het verhaal wordt in ik-perspectief verteld. Pietro, de hoofdpersoon, woont met zijn ouders in Milaan. In de zomermaanden juli en augustus trekken ze naar de bergen. De vader van Pietro is een verwoed bergbeklimmer en zijn eerste liefde waren de Dolomiten, met name de Drei Zinnen, ook wel Tre Cime di Lavaredo of de Zinne direttissima genoemd. Zijn moeder komt uit Veneto en daar zijn zijn ouders verliefd op elkaar geworden.

Als Pietro een jaar of elf is gaan ze in Grana op vakantie, dit ligt in het Aosta-gebied. Zijn moeder weet een voordelig appartement te regelen dat ze de twee zomermaanden juli en augustus kunnen huren. De vader komt in de maand augustus over om samen met Pietro in de bergen te wandelen. De moeder van Pietro slijt haar dagen met het lezen van boeken. Pietro is voordat zijn vader komt op zichzelf aangewezen en verkent de omgeving waarbij hij Bruno ontmoet, die daar woont en de koeien van zijn oom en tante hoedt. Bruno laat hem de geheimen van de natuur zien, ze klimmen in vervallen huizen totdat hij met zijn tante voor een paar weken op de alm gaat wonen. Als de vader van Pietro er ook is, maken ze samen wandelingen tot boven de boomgrens.

Dat de zomer herinneringen net zo uitwist als ze sneeuw doet smelten, maar dat de gletsjer de sneeuw is van winters uit het verleden, een herinnering aan een winter die niet vergeten wil worden.

Omdat Bruno op zijn elfde is blijven zitten, gaat hij niet meer naar school. De ouders van Pietro proberen de oom van Bruno over te halen om hem mee naar Milaan te nemen zodat hij zijn school kan afmaken.

Tot in hun volwassenheid blijven Bruno en Pietro vrienden voor het leven met tussenpozen dat ze elkaar niet zien. Bruno heeft zich intussen tot een eenvoudige timmerman ontwikkelt, die alles kan maken waar anderen alleen maar van kunnen dromen.

Jullie stedelingen noemen het natuur. Het is zo abstract in jullie hoofd dat zelfs het woord abstract is. Wij hier zeggen bos, weide, rivier, rots, dingen die je met je vinger kunt aanwijzen. Dingen die je kunt gebruiken. Als je het niet kunt gebruiken, benoemen we het niet, want dan dient het nergens toe.

Ik zou nog zoveel meer kunnen vertellen, maar dan verklap ik de clou. Nee, ik gun het je om in dit heerlijke boek blanco te beginnen.

Over de schrijver

Paolo CognettiPaolo Cognetti (Milaan, 1978) is een Italiaanse schrijver en documentairemaker. De acht bergen betekende zijn definitieve doorbraak in Italië. De rechten van het boek werden nog voor verschijnen aan meer dan dertig landen verkocht. Het boek werd zowel met de Premio Strega Giovani als met de prestigieuze Premio Strega bekroond.

Flaptekst van het boek: In de Acht bergen beschrijft Paolo Cognetti de levenslange zoektocht van twee vrienden naar het geluk. Het is een indringend klassiek verhaal, gesitueerd in de Italiaanse Alpen, over de ongenaakbaarheid van de natuur en het lot, over het leven, de liefde en de dood.

Wil je het boek ook lezen?

De acht bergen
De acht bergen